Winkels zetten meer om dankzij hogere prijzen
Sinds het tweede kwartaal 2022 verkopen detailhandelaren al minder. De omzet bleef op peil omdat de prijzen zijn gestegen in die period. Wel gingen er dit kwartaal meer detailhandelaren failliet dan in het vorige kwartaal.
In het derde kwartaal steeg de omzet in de foodsector met bijna 7 procent vergeleken met een jaar eerder. Supermarkten en voedingsspeciaalzaken—zoals slagerijen en kaaswinkels—behaalden een hogere omzet. Voor beide branches gold dat hoeveel ze verkochten wel afnam. Voedingsspeciaalzaken verkochten ruim 4 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Bij supermarkten was dat bijna 3 procent minder.
In de non-foodsector nam de omzet met ruim 1 procent toe vergeleken met het derde kwartaal van 2022. Wel werd er minder verkocht (-4,1 procent). Kledingwinkels verkochten in het derde kwartaal ruim 8 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Winkels in schoenen en lederwaren verkochten ruim 7 procent minder.
In het derde kwartaal nam de online omzet van detailhandelaren toe met 1,4 procent vergeleken met dezelfde periode van een jaar eerder. Maar bij detaillisten die zowel online verkopen als via een fysieke winkel, ook multichannelers genoemd, nam de online omzet met ruim 2 procent af. Bij winkels die alleen online verkopen groeide de omzet in het derde kwartaal van 2023 met ruim 4 procent.